Je hebt je eigen bedrijf. Met jouw passie en kennis ga je de markt op en hiervoor denk je ook een website nodig te hebben. Een website waar men de nodige informatie op kan vinden en waar je hopelijk ook klanten uit genereert. Uiteindelijk wil je in contact komen met potentiele klanten en draagt een website hierin bij.

Dit geldt niet voor iedere website. Veel websites zijn vanuit het bedrijf geschreven en vertellen wat ze doen en hoe ze het doen. Het is niet tot nauwelijks echt voor de lezer geschreven. En dit is één van de dingen die je juist wel moet doen. Leuk dat je aangeeft wat jij met jouw bedrijf doet, maar ‘What’s in it for me?’ is waar jouw bezoeker naar op zoek is.

Heb je vragen, gebruik dan het contact formulier onder aan dit bericht. Ik zal je dan zo snel mogelijk een antwoord.

1. Wat is het doel wat je wil bereiken met je website.

Jouw doel kan zijn om meer klanten te genereren. Maar hoe ga je dit bereiken? Wat heb je hierbij nodig? Zie jouw website als een winkel. Niet iedereen komt naar binnen, maar de mensen die jouw potentiele klant kunnen zijn wil je wel met een mooi aangeklede etalage naar binnen krijgen.

2. Wie is je doelgroep, wat weet je van ze en wat willen ze

Jouw product of dienst ga je natuurlijk aanbieden, maar waar liggen de behoeften van jouw klanten en dus jouw doelgroep? Wat hebben zij nodig waar jij een oplossing voor aandraagt. Verplaats je in de doelgroep. Wat willen zij horen?

3. In welke fase bevind je bezoeker zich op je website, houd hier rekening mee.

Websites zijn er voor de verschillende fases die een potentiele klant ondervindt.
In het kort kunnen wij 4 (google) fases uitschrijven. Dit is zien, denken, doen en houden van jouw merk. Dus:

  1. Wat doe je om gezien te worden. Hoe wil je gezien worden.
  2. Men overweegt je. Welke redenen zijn doorslaggevend? Wat maakt jou speciaal en anders dan al die andere aanbieders.
  3. Ze willen contact opnemen met je. Hoe makkelijk is dat.
  4. Houden van. Dit is dat men blijft en dat ze een fan worden van je.

4. Zorg dat je de juiste content maakt

  • Maak duidelijk wat je doet
  • Geef een helder overzicht van je aanbod
  • Bedenk of je wel of niet prijzen toont op je website
  • Toon eventuele referenties
  • Toon eventuele partners
  • Heb je certificering(en) toon deze
  • Zorg voor een call to action

De homepagina wil je als ‘vangnet’ opzetten. Bij binnenkomst kun je een helder aanbod hebben, maar als ze nog niet doorklikken, wil je ze opvangen. Door bewijskracht op de homepagina te plaatsen, wil je onder andere vertrouwen kweken bij de bezoeker. En natuurlijk uiteindelijk verleiden om contact op te nemen. Dus in het begin starten met een duidelijk aanbod en ook onderin eindigen met een call to action. Sowieso dien je bij een pagina ervoor te zorgen dat ze niet ‘doodlopend’ zijn en dat mensen kunnen doorklikken.

Zorg voor een duidelijk en overzichtelijk menu toon;

  • Portfolio
  • Blog / nieuws
  • Wie je bent
  • Contact gegevens
  • Adres en KvK gegevens
  • Contact formulier
  • etc

Naast de standaard pagina kan je ook verschillende salespagina’s maken, houd het doel in ogen waarvoor je deze pagina’s maakt :
Met wel doel maak je deze pagina
Wees duidelijk wat je aanbied
Bewijs waarom ze juist bij jou moeten zijn
Hou de pagina simpel, geen menubalk en andere storende dingen op de pagina
Plaats je een bericht op socialmedia (facebook, Instagram en Linkedin) zorg dat ze op deze pagina komen

5. Zorg dat je betrouwbaar bent en over komt

Waar we bij stap 1 begonnen met de etalage, gaan we er hier verder op in. Het is natuurlijk niet zo dat bij een mooie naam, een mooie etalage en leuke producten je mensen hebt die gelijk tot aankoop overgaan. De potentiele klant moet een bepaald vertrouwen hebben om een afspraak met jou te maken of een product te kopen. Hoe ga je dit vertrouwen realiseren? Er zijn verschillende mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan:

– Weggever
Op websites zie je veelal de mogelijkheid om je in te schrijven voor een nieuwsbrief. Redelijk statisch en het % website bezoekers dat zich inschrijft is inmiddels minimaal. Je wilt echter zoveel mogelijk potentiele klanten benaderen en hiervoor heb je gegevens nodig. Denk aan een weggever. Iets waar jij waarde aan hecht, maar waar je potentiele klant nog meer aan heeft. Stel hen in staat om kennis tot zich te nemen. En dan ook relevante kennis. Door een weggever te doen stel je een emailadres er tegenover. Ze zijn op je site geweest, hebben interesse in je weggever, dus de kans is groter dat ze in de toekomst aanhaken bij een product of dienst van je.

– Video
Een video is een manier waar je jezelf opneemt en kennis deelt met jouw doelgroep. Het is persoonlijk en de opbouw is daarbij ook van belang. Waar kom je vandaan, wat is de herkenning/ hoe is de situatie, wat zijn de pijnpunten van jouw doelgroep en wat zijn jouw oplossingen hiervoor. Stel steeds de bezoeker voorop. Waar zijn zij naar op zoek en hoe kun je ze hierbij helpen.

– Blog
Kennis en expertise delen. Door te bloggen kun je jouw kennis delen. Net als dit stuk. Een stukje kennis overdragen aan jouw doelgroep. Relevante kennis. In dit geval ‘bouw je zelf je website in x stappen’. Speel in op actualiteiten en creëer hiermee het vertrouwen.

– Klanten en Partners
Vertrouwen krijg je ook door Social Proof. Heb je al klanten en partners? Laat het zien. Je hoeft natuurlijk niet iedereen te plaatsen. Het gaat erom dat je het vertrouwen hebt gekregen van klanten én dat potentiele klanten die ook zien. Voor wie, hoe, wat en waar. Geef het wat context zodat jouw potentiele klant geïnspireerd wordt om contact met je op te nemen.

Stap 6. Check onderstaande punten

  • Ken je doelgroep
  • Schrijf vanuit hun behoeften.
  • Home is samenvattend en moet de bezoeker zo lang mogelijk vast houden (scrollen)
  • Geen doodlopende pagina’s
  • Aparte salespagina voor jouw eenmalige aanbod.
  • Vanuit de homepagina in max 3 klikken naar de contactpagina.

Stap 7. Start met de bouw van je website

Kies voor WordPress. Redelijk laagdrempelig, gebouwd om websites mee te bouwen én in de toekomst gemakkelijk uitbreidbaar.

Stap 8. Kies de webhosting voor jou

Om jouw website op het internet te plaatsen heb je webhosting nodig. Deze heb je in alle soorten en maten. Je kunt laagdrempelig instappen bij een mijndomein.nl of je kunt voor uitgebreidere webhosting kiezen waar je snellere servers (beter voor je website), het nodige voor jou gedaan wordt als installatie, updaten en onderhoud. En je supportvragen kunt stellen. Advies is om in ieder geval een hosting te kiezen waar WordPress op voorgeïnstalleerd is. Puur om je tijd te besparen.

Stap 9. Installatie thema

Eenmaal WordPress geinstalleerd kun je een thema installeren. Je hebt duizenden mogelijkheden. Zowel gratis of betaald. De keuze is reuze. Afhankelijk van je wensen ga je op zoek naar ‘Wordpress template coach’ of ‘Wordpress template schilder’ etc. Bekijk daarna ook of de template gebouwd is door een solide partij, of het geupdate wordt en naar de reviews die men achterlaat.

Stap 10. De website ‘vullen’

Afhankelijk van het gekozen thema ga je aan de slag. Het voorwerk heb je gedaan en nu ga je bouwen. Qua teksten is het vaak simpel om te plaatsen. Qua beelden moet je rekening houden om het allemaal te verkleinen. Hoe groter de afbeelding (in MB’s), hoe zwaarder de websitepagina, hoe langer het duurt om te laden. Volgens Google moet een website binnen een paar, maximaal 3 seconden geladen zijn. Anders verlies je bezoekers. Even terugkomend op de hosting. Een goede hosting draagt enorm bij aan de snelheid van je website.

Stap 11. Maak het jezelf makkelijk

Binnen WordPress wordt er heel veel ontwikkeld om bepaalde functionaliteiten toe te voegen. Dit noemen ze plugins. Plugins wil je zoveel mogelijk vermijden omdat het invloed heeft op de snelheid van website en niet alle plugins zijn weer even goed etc etc. Maar als je op zoekt gaat naar plugin’s kom je erachter hoe vaak het geïnstalleerd is door anderen en wat de kwaliteit is. Je hebt ook hier weer gratis en betaalde opties. Denk aan plugins voor contactformulier, caching plugins voor snelheid van je website, afbeelding plugins om afbeeldingsgrootte te verkleinen etc etc.

Stap 12. Laat het een ander bekijken en verbeter

Na al jouw werkzaamheden creëer je blinde vlekken. Op een gegeven moment zie je de dingen niet meer helemaal zoals ze zijn. Vraag je partner, collega of iemand anders om de website na te lopen. Zowel op desktop, tablet als mobiel.

Stap 13. Ga live

Nadat je alles hebt laten checken kun je live gaan!

De allerlaatste stap is om de hele wereld in te lichten dat jouw website live staat en dat zij daar heel veel kunnen halen. Gebruik Social Media als Instagram, Facebook, Linkedin (afhankelijk van waar je doelgroep aanwezig is), maar ook je netwerk dichtbij om die mooie opdrachten binnen te halen.